فستيوال هاي استانبول

دوست داران استانبول

فستيوال هاي استانبول

۱۵۴ بازديد

فستيوال زيباي هدرلس:

اگر فستيوالي در تركيه باشد كه بتواند به پاي كارناوال‌هاي برزيل برسد، همين فستيوال هيدرلس است كه هر سال آدم‌ها را در منطقه فاتح و اطراف آهيركاپي دور هم جمع مي‌كند تا فصل بهار را با هم جشن بگيرند. در اين كارناوال تركي، شب و روز، موسيقي، رنگ، ريتم و زيبايي در خيابان‌ها موج مي‌زند. سنت‌هاي جالبي براي جشن گرفتن بهار دارند كه براي ما خيلي هم غريب نيستند؛ پريدن از روي آتش و آرزو كردن، درست مثل چهارشنبه‌سوري خودمان يا اينكه آرزوهايشان را روي يك تكه كاغذ سفيد به رودخانه مي‌اندازند و خيلي‌ سنت‌هاي ديگر كه بايد از نزديك ببينيد. اين فستيوال اواخر ماه مي برگزار مي‌شود.

فستيوال هاي استانبول هركدام زمان خاصي دارند اگر دوست داريد به فستيوال هاي استانبول برويد و شادي كنيد با زمان رزرو تور استانبول را با زمان برگزاري استانبول هماهنگ كنيد.

فستيوال جادويي جاز:

كمي بعد از فستيوال بزرگ خريد، استانبول غرق در موسيقي بلوز، جاز و فولكلور مي‌شود. چهارم جولاي سال ۱۹۸۴، استانبول در بين برنامه‌هاي متنوع جشنواره‌ي موسيقي بين‌المللي‌اش، ميزبان كنسرت جازي از چيك كوريا و استيو كوجالا شد. اين سبك موسيقي آن‌قدر مورد توجه قرار گرفت كه طي سال‌هاي بعد، تبديل شد به يك پاي ثابت اين جشنواره و از سال ۱۹۹۴، به عنوان يك برنامه‌ي مستقل، هر سال با سبك‌هاي موسيقي جاز، راك، پاپ، بلوز، رگي و كنسرت‌هاي موسيقي عصر نو اجرا مي‌شود. اين تنوع، در كنار نام‌داران اهالي موسيقي دنيا، هر سال مهمانان زيادي را به جشن موسيقي اين شهر مي‌كشاند. تا كنون موسيقي‌دانان برجسته‌اي از جمله آلدي ميورا، كيت جرت، ديانا كرال، اريك كلپتون، جون بائز، استينگ، نورا جونز، استيو كاستلو، دد كن دنس، آليشيا كيز و... در اين جشنواره كنسرت‌هايي برگزار كرده‌اند. تا به حال ستاره هاي جاز مثل اريك كلپتون، لو ريد و دايانا كرال و خيلي‌هاي ديگر در اين جشنواره شركت كردند و اجراهايي داشته‌اند. اين فستيوال هر سال در اوايل ژوئيه برگزار مي‌شود.

جشنواره خريد در استانبول:

استانبول در روزهاي فستيوال، جشن بزرگ و رنگارنگي مي‌شود كه ديدنش را نبايد از دست داد. خيابان‌‌ها اين روزها از هميشه زيباترند. مركزخريدها بيست و چهار ساعته بازند. هر چيزي بخواهيد، از برندهاي معروف تا سوغاتي‌هاي محلي را با تخفيف‌هاي ويژه ٣٠ تا ٩٠ درصدي در حراج‌هاي‌ بزرگ جشنواره پيدا مي‌كنيد. در كنار خريد و خوشگذراني، سرگرمي‌هاي ديگري هم هست؛ از نمايش و كنسرت‌هاي خياباني گرفته تا تئاترهاي عروسكي براي بچه‌ها. حتي رستوران‌ها هم تخفيف ويژه دارند و جاهاي ديدني دو ساعت بيشتر از هميشه بازند تا بعد از خريد، گشتي هم در استانبول بزنيد.

فستيوال زيباي مولانا:

مولانا، شاعر بزرگ ايراني، طرفداران زيادي در دنيا دارد و هر ساله نزديك به يك ميليون نفر را به قونيه مي‌كشاند. جشن «درويش‌هاي چرخان» در شب اُروس بيش از ٧٥٠ سال است كه هر ساله برگزار مي‌شود. موسيقي و رقص سماع مولانا، تم اصلي اين جشن است. درويش‌ها دايره‌وار با رداهاي سفيد، ساعت‌ها سماع مي‌رقصند و سالگرد يگانگي مولانا با معبودش را جشن مي‌گيرند. طبعا براي ما ايراني‌ها،‌ ديدن اين مراسم يكي از بايدهاي سفر پاييزي است كه هر سال بين ۱۰ تا ۱۷ دسامبر برگزار مي‌شود. البته قونيه هشت ساعتي با استانبول فاصله دارد اما طي كردن اين فاصله به ديدن همچين فستيوالي مي‌ارزد.

فستيوال دوسالانه استانبول:

بنياد فرهنگ و هنر استانبول، از سال ۱۹۸۷ تا امروز، هر دو سال يك بار، جشنواره‌اي از هنر مدرن را در پايتخت فرهنگي اروپا برگزار مي‌كند. هدف دوسالانه استانبول، ساخت فضايي مناسب براي هنرمنداني با فرهنگ‌هاي مختلف است تا با مخاطبان آثار خود ديدار كنند. به هر حال اين جشنواره هم در اين شهر سر و صداهايي به پا مي‌كند؛ نمايشگاه آثار هنري معاصر كه خيلي هم، كم از بينال ونيز ندارد. خيلي‌ها كه موفق به ديدن بينال ونيز نشده‌اند، بينال را در استانبول تجربه مي‌كنند؛ هم هوا خوب است، هم اتفاق‌هاي خوب در شهر در جريان است. هر دو سال اين بينال، با يك تم جالب برگزار مي‌شود. اين بينال از اواسط سپتامبر شروع مي‌شود و تا اواسط نوامبر ادامه دارد؛ اگر دنبال بهانه‌اي براي سفر هستييد، اين روزها وقت خوبي است؛ هم بينال را ببينيد، هم كلي خوش بگذرانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.