كاخ دولما باغچه استانبول

دوست داران استانبول

كاخ دولما باغچه استانبول

۱۶۱ بازديد

در ميان همه جاذبه هايي كه استانبول دارد شايد جذاب ترين آن ها كاخ باشكوه و خيره كننده دلما باغچه باشد. اين كاخ كه شش پادشاه آخر امپراتوري عثماني در آن زندگي مي كردند بيشتر آنچه در مورد اين سلسله در مدت بيش از ۶۰۰ سال حكمرانيشان بوده را به نمايش مي گذارد. مي خواهيم درباره قصر دولما باغچه حرف بزنيم تورباتو را همراهي كنيد تا كاخ دولما باغچه شهر زيباي استانبول را به شما متقاضيان عزيز معرفي كنيم

كاخ دولما باغچه از كاخ هاي بسيار زيبا و باشكوه استانبول كه مسافران تور استانبول زيادي سالانه از كاخ زيبا و باشكوه بازديد به عمل مي آورند.

كاخ دولما باغچه در چه سالي ساخته شد؟

كاخ دلما باغچه بين سال هاي ۱۸۴۳ تا ۱۸۵۶ ساخته شد يعني درست در همان زماني كه زندگي بيشتر مردم در استانبول و ديگر نقاط امپراتوري عثماني بسيار سخت مي گذشت. اين كاخ در منطقه بشيكتاش در ساحل اروپايي تنگه بسفر قرار دارد و در بين سال هاي ۱۸۸۹ تا ۱۹۰۹ مركز اجرايي اصلي پادشاهان عثماني بود. محل ساخت اين كاخ در ابتدا جايي بود كه كشتي هاي عثماني در آنجا لنگر مي انداختند، در قرن ۱۸ به باغ هاي امپراتوري تبديل شد و در داخلش قصرهاي تابستاني و كوشك هاي چوبي زيادي ساخته و در نهايت تبديل به كاخ شد. براي ساخت اين كاخ ۵ ميليون ليره طلاي عثماني (معادل ۱٫۵ ميليارد دلار) هزينه شد كه شرايط مالي اين سلسله را دچار وضعيت بدي كرد.

از داخل كاخ دولما باغچه چه خبر؟

اين كاخ بعد از كامل شدن ۲۸۵ اتاق، ۴۴ تالار، ۶۸ سرويس بهداشتي و ۶ حمام تركي داشت و براي تزئين سقفش با ورقه هاي طلا از بيش از ۱۴ تن طلا استفاده شده بود. براي فرش هاي اين كاخ ۱۳۱ فرش دستباف ابريشمي در شهر «هركه» بافته و به كاخ آورده شد. شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد بزرگ ترين لوستر جهان در اين كاخ قرار دارد، اين لوستر بلورين كه توسط ملكه ويكتورياي انگليس به عنوان كادو به اين كاخ اهدا شده ۷۵۰ حباب و ۴ تن وزن دارد. فقط ملكه ويكتوريا نبود كه كادويي خارق العاده به اين كاخ داد بلكه پادشاه تزار روسيه فرش هايي از پوست خرس و ديگر رهبران دنيا هم هدايايي گران قيمت به اين كاخ هديه دادند تا ظاهر باشكوهش را كامل تر كنند.

نحوه معماري كاخ دولما باغچه:

اين كاخ با مساحت ۴۵ هزار متر مربع بزرگ ترين كاخ تركيه است و براي ساختش از زيباترين سبك هاي معماري باروك، روكوكو، نئو كلاسيك به همراه معماري سنتي عثماني استفاده شده با بنايي منحصربفرد و تماشايي ساخته شود. در دكوراسيون اين كاخ تاثير زيادي از شيوه هاي اروپايي و استانداردهاي هنر و فرهنگ عثماني گرفته شده است.

تخت آتاتورك در كاخ دولما باغچه:

بعد از سقوط امپراتوري عثماني، دولت جديد براي ادامه زندگي به اين كاخ آمد. موسس دولت جديد (جمهوري تركيه) آتاترك بود كه در سال ۱۹۶۸ در يكي از اتاق خواب هاي اين كاخ درگذشت و چيزي كه در بازديد از اتاق او بسيار جلب توجه مي كند سادگي بيش از حد اين اتاق نسبت به اتاق هاي ديگر كاخ است، او با اين كه مي توانست يكي از مجلل ترين اتاق ها را براي خود بردارد اما يكي از ساده ترين آن ها را انتخاب كرد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.