مسجد اياصوفيه استانبول

دوست داران استانبول

مسجد اياصوفيه استانبول

۱۴۹ بازديد

بسياري از كساني كه براي يك سفر توريستي به تركيه و به ويژه استانبول برنامه ريزي مي كنند، نماي مسجد اياصوفيه استانبول را به عنوان تصويري معروف از اين شهر در ذهن دارند و بسياري اياصوفيه را نماد تركيه مي دانند. مسجد اياصوفيه كه در منطقه سلطان احمد (مركز شهر) استانبول قرار دارد، با قبه ها و مناره هاي بلندش، در تمام روزهاي سال گردشگران و توريستها را به خود جذب مي كند. اياصوفيه كه 1500 سال پيش به عنوان كليساي بزرگ امپراتوري بيزانس ساخته شد و كليساي هاجيا صوفيا نام گرفت، 900سال بعد، با فتح استانبول توسط نيروهاي عثماني، به دستور پادشاه عثماني به مسجد تبديل شد. اما اين پايان كار نبود و با روي كار آمدن آتاتورك در تركيه و اعلام رسميت كشور جمهوري تركيه به جاي امپراتوري عثماني، مسجد اياصوفيه به موزه اياصوفيه تبديل شد.

مسجد بزرگ اياصوفيه جايي است كه در طول سفر با تور استانبول به اين شهر حتما بايد از اين مسجد زيبا ديدن كنيد هزينه بازديد از اين مسجد كاملا رايگان است.

موقعيت اين مسجد:

مسجد اياصوفيه در بخش اروپايي استانبول و در محله اي پر فت و آمد و توريستي، در جوار هتل ها، مراكز خريد، و ديدني هاي توريستي شهر واقع شده است. مسجد سلطان احمد (يكي ديگر از جاذبه هاي توريستي و گردشگري استانبول) از معروفترين همسايه هاي مسجد اياصوفيه است. همچنين كاخ توپكاپي، نخستين كاخ پادشاهان عثماني در تركيه، فاصله اندكي با اياصوفيه دارد. اياصوفيه كه يكي از شناخته شده ترين نشانه هاي استانبول است، در ميداني به همين نام (ميدان اياصوفيه)، در محله سلطان احمد قرار دارد.

نحوه دسترسي به اين مسجد:

براي رفتن به موزه مسجد اياصوفيه تمام وسايل نقليه عمومي به راحتي در دسترس است. شبكه اتوبوس، مترو و ترامواي استانبول با برپايي چندين ايستگاه در محله سلطان احمد، رفت و آمد گردشگران را به مسجد اياصوفيه، مسجد سلطان احمد، كاخ و موزه توپكاپي و ساير ديدني هاي اين منطقه تسهيل كرده اند. فاصله مسجد اياصوفيه تا موزه و كاخ توپكاپي 5 دقيقه پياده روي است.بازديد از مسجد و موزه اياصوفيه استانبول در تمام ايام هفته امكان پذير است. گردشگران مي توانند در پاييز و زمستان از ساعت 9 صبح تا 17 و در بهار و تابستان از 9 صبح تا 19 به بازديد از اين اثر تاريخي بپردازند. فراموش نكنيد؛ حتماً بايد حداقل يك ساعت پيش از زمان بسته شدن موزه اياصوفيه، بليت بخريد.

تاريخچه اين مسجد:

يساي‌ اياصوفيه‌ به دستور كنستانتين‌ دوم امپراطور بيزانس در سال‌ 360 ميلادي بنا‌ شد‌. استانبول كه در آن روزگار قسطنطنيه نام داشت، مركز امپراتوري بيزانس بود. در سال‌ 404 ميلادي آشوب‌ بزرگى‌ در قسطنطنيه‌ به وقوع پيوست و بخشى‌ از اياصوفيه‌ كه در آن زمان هاجيا صوفيا خوانده مي شد، درآتش سوخت. در نتيجه بناي اياصوفيه در قرن ششم ميلادي دوباره بازسازي و افتتاح شد. در قرن پانزدهم ميلادي پس از چندين سال جنگ ميان مسلمانان و امپراتوري بيزانس، مسلمانان به فرماندهي سلطان محمد فاتح، پادشاه عثماني پيروز شدند و توانستند قسطنطنيه را فتح كنند. بنا بر اين قسطنطنيه، مركز خلافت عثمانيان شد و اسلامبول نام گرفت و كليساي هاجيا سوفيا به مسجد اياصوفيه تبديل شد. با برپايي جمهوري تركيه به رهبري مصطفي كمال آتاتورك، اسلامبول به استانبول تغيير نام داد و مسجد اياصوفيه، در دوره جديد به موزه اياصوفيه تبديل شد.

نحوه معماري اين مسجد چگونه است؟

در معماري بناي‌ مسجد اياصوفيه‌‌ طاق‌ها و ستون‌ها به طرز زيبايي با هم هماهنگ است. 4 ستون بزرگو با شكوه، شبيه‌ پاي‌ فيل‌، 4 طاق مسجد اياصوفيه استانبول را‌ بالا نگاه داشته اند‌، و گنبد بزرگ اياصوفيه بر روي‌ اين ستون ها قرار داده شده اند‌‌. 40 پنجره كنار هم در ساقه گنبد مسجد قرار دارند‌، كه‌ نور خورشيد از آن ‌ها به‌ درون بناي اياصوفيه‌ مى‌تابد. عمق‌ گنبد 18 متر، و ارتفاع آن  از سطح زمين 56 متر است و قطر آن‌ 33 متر‌ به همراه دو نيم گنبد است.

آدرس دقيق مسجد:

Sultanahmet area (old town), nearby Topkapi palace

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.